lørdag den 8. februar 2014

Staff Week Only (Uge 6)

Introduktionsugen fortsatte i uge 6, men denne gang var den både for oldies og newbies.

Ugen startede med, at vi alle tog på 1-dags tur til Kariotahi Beach. Formålet med turen var, at vi under luksuriøse forhold skulle planlægge og forberede os på børnenes skolestart om fredagen. Luksuriøst var det og alt blev betalt for os – både kost og logi. Kariotahi Beach ligger ude på vestkysten og den er omgivet af sort sand. Ved første øjekast er det ikke et syn at råbe hurra for, men når solen rammer de sorte sandkorn, glimter de som små diamanter på havets bred og det er til gengæld et betagende syn.




 


Det var givende endnu engang at være en del af planlægningen og forberedelsen i uge 6, for det har hjulpet mig til at få struktur på tingene. Hvor uge 5 var meget overvældende, har uge 6 hjulpet mig til opnå mere indsigt i min rolle her på Manurewa Intermediate School. Min opgave vil være følgende:


1)  Jeg skal være med til at udarbejde en sund menu til den kommende Survival Camp.
2) Jeg skal undervise om sund ernæring i ECA. (Extra Curriculum Activity)
3) Jeg skal følge min Food Technology lærer, Anne-Marie, og lave lækre og sunde retter med børnene.



Efter 2 uger med forberedelse var jeg nu SÅ klar til at møde børnene og jeg følte mig særdeles rustet til min kommende opgave.
Børnene startede, som nævnt ovenover, om fredagen, men ikke på samme vis som vi kender skolestart hjemmefra. Her starter de ud med en Māori velkomst ceremoni som kaldes powhiri. Denne involverer dans, sang, taler og sidst men ikke mindst, hongi. Eftersom Manurewa Intermediate School er for syvende og ottende klasser, indebar det at ottende klasserne, samt det ældre personale, skulle byde de nye velkommen til skolen. Ceremonien foregik på den måde, at syvende klasserne, samt mig og det nye personale, langsomt trådte ind i salen i en parade, idet ottende klasserne udførte kapa haka. 
Kapa haka er en ældgammel Māori dans, som benyttes ved forskellige lejligheder og omfatter en rytmisk dans med store fagter og højlydt sang. Som jeg trådte ind i salen, vidste jeg ikke om jeg skulle smile i beundring eller tabe kæben i ærefrygt, for det syn der mødte mig af de ottende klasser som udførte kapa haka var ubeskrivelig imponerende. Ud fra deres små 12/13-årige struber kom sådan en kraftfuld lyd, at jeg stod tilbage, fuldstændig blæst væk, og tænkte: ”Hvordan i alverden kan denne autoritære og kraftige røst komme ud af disse små børns mund?! ” Blot lyden af denne kunne skræmme titusinder løver væk, hvis du spørger mig og jeg ville ønske, at I alle kunne have været der for at se dem udføre denne energiske ceremoni.
Ceremonien sluttede af med den traditionelle māori-hilsen, hongi, og den udføres ved at presse næsen og panden mod den tilsvarende person og udveksle the breath of life. Her gælder ingen uskrevne regler om den private zone der indebærer, at man holder en afstand på ca. 45 cm., som vi gør med fremmede mennesker i den vestlige kultur. Så da jeg trådte frem i midten af salen for at udføre hongi, stod jeg der og frøs i komplet ubehag, idet den første herre kom tættere på, for at gnubbe sin næse op af min. Men da der blev prikket hul på ballonen, fandt jeg denne gestus værende ret fornøjelig og en følelse af sammenføring voksede ligeså stille i mig. Gennem denne udveksling af hongi, betragtes man ikke længere som besøgende (manuhiri), man er nu en del af folket. 



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar